Realizacja projektu ma na celu ukazać uczniom klas I-VI piękno otaczającego ich świata i czynniki, które powodują degradację środowiska naturalnego. Ma nakłonić ucznia poprzez rożne formy działania do obrony planety Ziemi. Uczeń ma pokazać, w jaki sposób chroni przyrodę – planetę Ziemię.
Cel ogólny:
-
Wszechstronny rozwój postaw uczniów w zakresie przyrody i ekologii.
-
Uwrażliwienie uczniów, że piękno otaczającego ich świata zależy od nich samych.
Cele szczegółowe:wiadomości:
umiejętności:
-
Wyraża pozytywny stosunek do przyrody go otaczającej.
-
Ma poczucie odpowiedzialności za postępowanie wobec naturalnego środowiska.
-
kształtowanie umiejętności planowania i organizowania pracy zespołowej oraz indywidualnej;
-
kształtowanie umiejętności wypowiadania się, przedstawiania rezultatów swojej pracy;
-
korzystanie ze zbiorów biblioteki i technologii informacyjnych; umiejętność selekcjonowania informacji;
-
kształtowanie umiejętności dostrzegania negatywnego wpływu działalności człowieka na przyrodę
Działania wychowawcze:
-
poczucie odpowiedzialności za losy naszej planety Ziemi, czuje się strażnikiem przyrody
-
wyrażanie potrzeby i chęci działania w środowisku lokalnym na rzecz ochrony przyrody
-
kształtowanie wspólnych przeżyć, integrowanie klasy (zespołu),
-
kształtowanie wrażliwości estetycznej, poczucia piękna, odpowiedzialności za wygląd otoczenia,
-
wyrabianie aktywności i twórczych postaw uczniów,
-
przekonanie uczniów o tym, ze można samemu podjąć wiele kroków zmierzających ku ochronie planety Ziemi,
-
dostrzega konieczność oszczędnego korzystania z zasobów przyrody,
-
propaguje wiedzę i postawy proekologiczne.
REALIZACJA PROJEKTU
-
w ramach zajęć edukacyjnych obowiązkowych i pozalekcyjnych,
-
w ramach konsultacji indywidualnych i zespołowych,
ROZPOCZĘCIE PROJEKTU: styczeń 2006 r. ZAKOŃCZENIE PROJEKTU: 21 kwiecień 2006 rok; Środki dydaktyczne: utwory literackie, przewodniki turystyczne, wydruki z Internetu; Formy pracy: grupowe, indywidualne, zbiorowe; PROPONOWANE ZADANIA DO WYKONANIA:
-
opowiadania twórcze,
-
prace plastyczne (plakaty wykonane różnymi technikami plastycznymi )
-
akcja plakatowa (wywieszenie na tablicach ogłoszeniowych w swojej miejscowości opracowanych plakatów propagujących hasło „Chrońmy przyrodę”)
-
prace plastyczno – techniczne (makiety, wykorzystanie surowców wtórnych),
-
albumy (zdjęcia)
-
wywiad z pracownikami śmietniska (sprawozdanie),
-
wywiad z najstarszymi mieszkańcami na temat: „Jakie walory przyrodnicze zaginęły, a które są zagrożone?”,
-
pogadanka z komendantem Ochotniczej Straży Pożarnej nt. wypalania traw,
-
hasła w obronie planety Ziemi, hasła przemawiające o pięknie przyrody,
-
scenki rodzajowe pt. „Sąd nad stertą śmieci”,
-
piosenki z akompaniamentem (wykorzystanie własnoręcznie wykonanych instrumentów muzycznych wykonanych np. : z surowców wtórnych)
-
recytacje utworów wierszowanych,
-
skecze, scenki dramowe,
-
formy ochrony przyrody w Polsce i w naszej gminie (literatura fachowa, czasopisma, przewodniki, stare dokumenty),
-
gazetki o treści ekologicznej,
-
przeprowadzenie akcji: zbiórka surowców wtórnych,
-
opieka nad klombem szkolnym,
-
relacje z obserwacji (przeprowadzenie wywiadu),
-
wystawa, mini galeria klasowa, albumy, gazetki;
-
listy o tematyce ekologicznej,
-
hasła ukazujące piękno przyrody i w obronie przyrody,
-
przeprowadzenie ankiety w domach „ Jak pozbywamy się odpadów w naszych domach?” (zilustrowanie , przedstawienie w formie graficznej). Dodatkowe informacje: Każda klasa obowiązkowo wykonuje plakat pt. „Chrońmy przyrodę”. Ponadto wymyśla hasło w obronie Ziemi. Uczniowie klas uczestniczą w akcji „Zbiórka surowców wtórnych”. W realizację projektu powinni być zaangażowani nie tylko wychowawcy, również dużą rolę powinni odgrywać tu we współpracy z wychowawcą i nauczyciele uczący w klasach I - VI. Prezentacja klas I- VI nie powinna przekraczać 10 minut.
|